'Effective Business Services' geeft zuurstof aan de markt

Posted by 29 maart 2018

Weg met klassieke denkpatronen! De Business Unit ‘Effective Business Services’ (EBS) van Tobania gaat voluit voor verkwikkende ideeën die innovatie in uw bedrijf mogelijk maken. 

Tobania EBS zag eind 2016 het levenslicht en staat ondertussen bekend om zijn kwalitatieve analyses, doortastende begeleiding van projecten, het in kaart brengen van de architectuur van organisaties en een doorgedreven aandacht voor change management. Een opsteker die zowel voor Tobania als haar klanten een positieve impact heeft.

Een specifieke en pragmatische aanpak voor de toekomst 

Onder Effective Business Services verstaan we vier grote onderdelen: analyse van de bestaande werkomgeving en bepalen wat er nodig is om die naar een hoger niveau te tillen, change management waarbij onze consultants medewerkers begeleiden tijdens de veranderingen, business architecture en process management waarbij we de klant een managementtool aanbieden die hem ondersteunt en een helder overzicht geeft van zijn onderneming en project, program en portfolio management om het project door elke fase te begeleiden en resultaten te blijven opleveren. 

Naast de typische transformatieprojecten focust EBS zich verder op Agile, New Way of Working en HR. “Hoe kan je een maximale meerwaarde bieden als HR-dienst? Hoe dien je je organisatie en processen in te richten om de doelstellingen te bereiken? En waar en hoe kan technologie hierin een rol spelen?”
“Met een specifieke en pragmatische aanpak brengen we de huidige situatie in kaart en tekenen we samen de weg voorwaarts uit, volgens het gewenste ritme”, aldus Business Unit Director Willem Van der Meiren. “Die aanpak kunnen we in de toekomst gemakkelijk uitbreiden naar andere ondersteunende diensten binnen bedrijven. Denk hierbij aan afdelingen zoals sales, finance en marketing.”

Mensgerichte aanpak om innovatie te stimuleren

Business IT alignment is al een tijdje een modewoord. Ook Tobania trok met EBS deze kaart. “Maar we differentiëren ons wel degelijk in de markt”, verzekert CEO Lode Peeters ons. “We beseffen dat analyse, technologie en processen middelen zijn om goede resultaten te boeken en toegevoegde waarde te creëren, maar geen doelen op zich. Met EBS gaan we terug naar de essentie: het initiëren van de juiste projecten en ze uitvoeren met de juiste mensen!”

Daarmee doelt Lode Peeters op de mensgerichte aanpak, waarbij men uitgaat van de intrinsieke competenties van werknemers. Er wordt bijzonder veel tijd geïnvesteerd in de ondersteuning en zelfontplooiing van alle consultants. “De baseline van Tobania ‘A great place to develop your career’ klopt hier volledig”, zegt Service Delivery Manager Dirk Depré. “Enkel trainingen organiseren is achterhaald. We investeren in alle mogelijke facetten die te maken hebben met opleiding, inclusief coaching on the job. De zelfontplooiing van medewerkers maximaal ondersteunen is waar het om gaat.”

Hoe EBS een essentieel verschil maakt in de markt? Dankzij een constante interne communicatie die doordachte en snelle beslissingen mogelijk maakt. “We analyseren continu de trends en innovaties in een snel veranderende markt. Op basis daarvan creëren we een actieplan om te kunnen anticiperen wanneer nodig.”

Ambitieus, met succes

“Ons eerste jaar groeiden we razendsnel!”, vertelt Willem Van der Meiren. De hoge verwachtingen bij de aanvang van EBS werden dan ook meer dan behaald. “Vandaag telt EBS 75 eigen medewerkers en nog eens 70 freelancers. Dat is dubbel zoveel als we vooropgesteld hadden. Fantastisch, maar exponentieel groeien brengt vaak allerlei risico’s met zich mee. Niet inboeten op kwaliteit was dan ook een prioriteit.”
“Dat risico beperken we door onze consultants op de eerste plaats te zetten, want het zijn onze medewerkers die het verschil maken. We creëren altijd een zo sterk mogelijk netwerk van gelijkgestemden en experten rond hen en zorgen voor ontwikkelingsmogelijkheden. Die aanpak werpt zijn vruchten zeker af!”, aldus Van der Meiren.

Jaar van de waarheid

“2018 wordt het jaar van de waarheid. We willen verder evolueren en tegelijkertijd trouw blijven aan onze waarden”, zegt Service Delivery Manager Kim Leemans. “Durven anders denken, durven klanten uitdagen en de traditionele IT-wereld veranderen is ons doel. Daarvoor zetten we ook stappen in de richting van bijvoorbeeld Data Insights. Laten we zeggen dat we de markt opnieuw zuurstof geven met onze aanpak.” 

Deel dit artikel

Tags

EBS, Trends
  • Persbericht

Subscribe and receive monthly Tobania insights

Don't miss out our next blog post.